Aanbevolen: zo mooi en ontroerend geschreven!

Een halve dochter...

donderdag 14 mei 2015

Omdenken...

Ik ben donderdag 7 mei 2015 samen met mijn lief naar de theatershow geweest "Ja maar - omdenken" van Berthold Gunster, de grondlegger van het omdenken. Deze voorstelling vond plaats in de pittoreske stadsschouwburg van Leiden. Wat een prachtige en gezellige locatie is dat toch, echt zo'n ouderwets theater, zoals Diligentia in Den Haag ook is.
Het onderwerp van de theatershow was dus 'Omdenken'. Omdenken is denken in termen van kansen en niet in termen van problemen. Het is een manier van denken waarbij je kijkt naar de werkelijkheid zoals die is, en wat je daar mee zou kunnen. Je gebruikt in feite de energie van het probleem voor iets nieuws. De eerste stap is om van een zogenaamd probleem een feit te maken, oftewel de stap van 'ja-maar' ("het is niet wat het zou móeten zijn en dat is een probleem") naar 'ja-en' ("het is wat het is"). Daarna is de opdracht aan jezelf om te kijken welke nieuwe mogelijkheden er ontstaan door de feiten volledig te accepteren, dus volledig ‘ja’ te zeggen tegen de realiteit. Het klinkt heel erg simpel, maar de praktijk is natuurlijk een stuk weerbarstiger. Desalniettemin heeft deze theatershow, die ik een ieder van harte kan aanbevelen (niet alleen leerzaam maar ook erg grappig), mij nog meer doen inzien dat ik moet stoppen (voor zover ik dat nog deed) om mijn transgender-zijn te zien als een probleem. Het is wat het is, een feit en van daaruit zal ik moeten ontdekken welke mogelijkheden er zijn. En die zijn er, al kan ik die nu nog even niet benoemen... Er zijn natuurlijk direct in het oog springende voordelen: mijn lief en ik kunnen kleding delen, ware het niet dat we niet dezelfde maat hebben, maar dat is een detail. En wat te denken van gelegenheden zoals vaderdag, verjaardagen, Kerst e.d. waarbij mijn lief en de kinderen altijd klagen dat ze nooit weten wat voor mij te kopen. Het zou zo lastig zijn om voor een man iets leuks te vinden. Nou, dat behoort dan ook tot het verleden. Als transgender ben ik van beide markten thuis, dus zowel gereedschap als make-up/nagellak vind ik erg leuk om te krijgen. Ik weet niet of Berthold Gunster dit nu direct bedoelt met 'mogelijkheden' maar dat mijn transgender-zijn ook voordelen met zich meebrengt, is hiermee wel bewezen ;-)

0 reacties: