Aanbevolen: zo mooi en ontroerend geschreven!

Een halve dochter...

zondag 12 oktober 2014

National Coming Out Day 2014

Gisteren was een gedenkwaardige dag: het was zowel de geboortedag van mijn schoonmoeder, die op de kop af 5 weken geleden op 88-jarige leeftijd overleed, als International Coming Out Day, waarbij wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor de positie van lesbiennes, homo's, biseksuelen en transgenders (LHBT) . Het zal jullie niet verbazen dat ik in het kader van deze Coming Out Dag specifiek aandacht wil vragen voor de positie van transgenders en dan met name die transgenders die niet in de categorie 'transseksuelen' vallen en die net als ik 'tussen beide seksen in' hun leven proberen vorm te geven in een wereld die nog altijd volledig binair is ingericht: je bent òf man òf vrouw; tussenvormen zijn vooralsnog in Nederland niet mogelijk. Transgenders kunnen inmiddels wel per 1 juli 2014 hun geslachtsaanduiding eenvoudig laten wijzigen in officiële documenten. Zij hoeven dan niet langer een operatie, hormoonbehandeling en sterilisatie te ondergaan om dit te kunnen doen. Het is voldoende als een deskundige vaststelt dat hij of zij zeker is van de geslachtswijziging. Dat is absoluut winst, maar voor een grote groep transgenders lost dat hun probleem niet op. Ik ben daar één van; ik heb niet de behoefte om mijn geslachtsaanduiding te laten wijzigen in officiële documenten, want wijzigen waarin...? Ik voel mij zowel man, als vrouw of anders, noch man, noch vrouw. Met andere woorden, ik voel mij niet senang bij de dichotomie van de mens in man of vrouw. Ik voel mij mens, wil graag als mens in officiële documenten worden geregistreerd. En als er dan toch een label aan moet worden gehangen, dan liever iets van het derde geslacht. India is Nederland in die zin reeds voorgegaan. In april van dit jaar  heeft het Hooggerechtshof van India in een arrest de Indiase regering verplicht een derde geslacht te creëren voor transgenders. Bovendien wil het Hof dat de regering van India transgenders erkent als minderheid die bescherming in onderwijs en arbeid moet krijgen. Het Hooggerechtshof stelt dat transgenders zichzelf moeten kunnen identificeren in een derde geslachtscategorie op officiële identiteitsdocumenten, naast man of vrouw. Zover is het in Nederland helaas nog niet.
In het dagelijkse leven geef ik bewust uiting van mijn gevoelens als transgender. Ik laat mij niet (langer) weerhouden door wat door de maatschappij als typisch mannelijk of typisch vrouwelijk is bestempeld. Voor de mensen die mij een beetje hebben gevolgd, weten dat dit een jarenlange worsteling is geweest, vooral met mezelf, maar zeker ook met de (sociale) omgeving, die zich soms afwijzend en soms zelfs ronduit vijandig opstelde. Ik kan er best begrip voor opbrengen dat mensen mij in eerste instantie maar raar/anders vinden en/of dat zij moeite hebben om mij te 'lezen'. Is het nou een man of een vrouw? Maar dat is toch geen reden om mij onheus te bejegenen of met agressie tegemoet te treden. Niet dat het mij ervan weerhoudt mijn eigen weg te gaan, maar het is natuurlijk niet aangenaam en met de International Coming Out Day indachtig weet ik zeker dat het in andere landen vele malen slechter is gesteld met transgenders dan in Nederland. Ik kan doorgaans met een gerust hart met make-up, met gelakte nagels en met hakken over straat. Daarbij loop ik weliswaar het risico nagestaard te worden, maar dat ben ik inmiddels wel gewend. En natuurlijk wordt er wel eens wat geroepen, maar ook dat kan ik wel hebben. Ik wil maar zeggen, mede transgenders, laat je niet leiden door angst, het zit vooral tussen de eigen oren, dus wees jezelf en laat je aan de wereld zien zoals jij gezien wil worden. Veranderingen gaan niet vanzelf, daar moet je ook zelf iets voor doen. Immers, de maatschappij, dan  zijn wij (ook). Ik heb die strijd de afgelopen jaren reeds gestreden... Primair om zelf mijn plekje in de samenleving te bevechten, maar ook voor anderen die in een soortgelijke situatie verkeren. Loesje heeft het een paar jaar geleden zo mooi op een affiche gezet: "Transgender, niet omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mezelf wil zijn..."

1 reacties:

Unknown zei

Goed geschreven!!! :D