Aanbevolen: zo mooi en ontroerend geschreven!

Een halve dochter...

zondag 16 november 2014

De 'quantum mens'

Gisteren (zaterdag 15 november 2014) stond in het NRC, katern Wetenschap, een artikel over de zoektocht van Microsoft naar de zogenoemde kwantumcomputer. Als IT'er viel mijn oog vanzelfsprekend direct op het artikel. Naast Microsoft hebben ook IBM, Google en de NSA inmiddels vele miljoenen dollars uitgetrokken voor de ontwikkeling van of beter de zoektocht naar deze quantumcomputer. Wat is het concept achter de quantumcomputer? Zoals jullie weten rekenen normale computer met bits, die of de waarde 0 hebben of de waarde 1. Dit wordt ook wel het binaire stelstel genoemd. De quantum computer daarentegen werkt met qubits, die meer toestanden kunnen hebben en als het ware 0 én 1 als waarde op hetzelfde moment kunnen zijn. De rekenkracht van een quantumcomputer neemt daarmee exponentieel toe!

Een quantumcomputer kan alle combinaties van een cijferslot tegelijkertijd uitproberen, in plaats van één voor één. Quantumcomputers kunnen daarmee alle beveiligingscodes van banken en bedrijven kunnen kraken. Nu begrijp ik ook waarom de NSA (National Security Agency) zo geïnteresseerd is in quantumcomputing. Ook het razendsnel zoeken in enorme databases behoort tot de mogelijkheden, waarschijnlijk de reden dat ook Google investeert in een dergelijke quantumcomputer. Een quantumcomputer bouwen is een ander verhaal. Eén van de centrale problemen is dat qubits moeilijk tot samenwerking te krijgen zijn. In het artikel worden qubits vergeleken met acrobaten, die op elkaars rug klimmen en balanceren. Met een kleine groep lukt het nog wel, maar als je duizend acrobaten op elkaar wil laten staan, kunnen de ondersten de last niet meer dragen. De quantumcopmputer is zonder meer een interessant concept, maar een productierijp exemplaar zal nog wel wat jaartjes op zich zal laten wachten.
Het concept van qubits is echter ook interessant vanuit de alfawetenschappen. In het grootste deel van de wereld worden mensen ingedeeld volgens het binaire stelsel. Je bent of man of vrouw (je hebt de waarde of 0 of 1, of omgekeerd, daar doe ik natuurlijk geen uitspraken over).In mijn vorige blog beschreef ik overigens al dat men in India inmiddels 3 waarden kent, te weten man, vrouw en transgender. Het concept van qubits gaat een stapje verder en maakt allerlei tussenvormen mogelijk en dat spreekt mij natuurlijk weer aan. De ironie wil dat ik werkzaam ben in de 'klassieke' informatietechnologie waar koning binaire nog altijd de scepter zwaait, terwijl mijn gender allesbehalve binair is. Het concept van qubits spreekt zeer tot mijn verbeelding vanwege de grote variëteit tussen 0 en 1, lees tussen man en vrouw. En dus introduceer ik bij deze de quantum mens... man en vrouw tegelijkertijd! Aangenaam kennis te maken...

0 reacties: