Aanbevolen: zo mooi en ontroerend geschreven!

Een halve dochter...

zondag 8 mei 2016

"Hé trut, kun je niet uitkijken..."

We hebben het allemaal van onze ouders meegekregen: schelden doet geen pijn. Bottom line, laat je niet provoceren wanneer iemand je uitmaakt voor flikker, homo, klootzak of wat dies meer zij. Laat het van je afglijden en ga gewoon verder met je leven, daarmee degene die het scheldwoord heeft gebruikt in zijn of haar eigen sop gaar laten koken. Het is wellicht moeilijk te geloven, maar in uitzonderlijke gevallen is het wel fijn om een scheldwoord naar je hoofd gesmeten te krijgen, zoals mij gisteren overkwam.
Ik was een rondje aan het lopen met Taigo, onze poolhond, en zoals zoveel mensen tegenwoordig had ik ook mijn smartphone in de hand. Dat laatste is nog tot daar aan toe, maar ik zat ook regelmatig op dat apparaat te kijken, de wereld om mijn heen vergetend. Want hé, ik zou eens wat missen. Ja, social media zijn verslavend. Gevolg was wel dat ik niet oplette bij het oversteken en met Taigo een weg overstak, terwijl er blijkbaar een auto naderde, een BMW nog wel, die ik gewoon had gemist. Ik zal geen generaliserende opmerkingen maken over 'de gemiddelde BMW rijder', al was het maar omdat ik weet dat een aantal van mijn volgers ook een BMW rijdt. Maar goed, deze automobilist was van het type waar ik liever niet mee word geafficheerd. Deze meneer, nou ja meneer, draaide zijn raampje naar beneden en riep hard: "Hé trut, kun je niet uitkijken!" Normaliter had ik iets gezegd van 'mond spoelen met zeep', maar het scheldwoord 'trut' kreeg nu een geheel andere dimensie: ik werd erkend als 'vrouw'. Ik ging er namelijk vanuit dat deze meneer het woord 'trut reserveert voor vrouwen en een niet oplettende, overstekende man gewoon voor 'klootzak' of iets dergelijks zou uitmaken. Ik boog mijn hoofd, mompelde iets van sorry en stak zachtjes de loftrompet over deze erkenning. Yes, ik ben een vrouw ;-) Had deze voorkomende BWM rijder mij voor 'klootzak' uitgemaakt, ja, dan was dat wel degelijk een gevalletje geweest van 'schelden doet wél pijn'.

Liefs, Remke xxx

0 reacties: